Träning och pyssel med P

Tidig söndagsmorgon i all ära, men efter en sen kväll fylld av massa ätbara läckerheteroch härligt sällskap, tog det emot lite att stiga upp för att åka ut och ha träning med P. Men väl i pärlan, lyssnandes på radion på högsta volym var jag rätt så snabbt igång :-) Vi tränade för Eva idag istället eftersom hon var sjuk i torsdags på vår stående träningstid, så då bestämde vi söndag morgon istället, bra deal va!? Tur att jag vakna till rätt fort! Märktes även att P:son var morgontrött idag, han var helt nyvaken när jag kom och han gick i slow motion till ridhuset.. Träningen gick dock riktigt bra, Eva fick oss att vakna till illa kvickt! ;-) Idag lades mycket av träningens fokus på min sits, har "tappat" lite här och där sedan jag kom hit till Eva och ändrade om hela min ridning. Men när vi väl hittar rätt känns det inte bara lite rätt utan så jä*la rätt, vilket gör det så fruktansvärt kul! Men shit så slut vi blev både jag och P var genomsvetta!

(Ni som inte är hästfolk eller intresserade läs inte detta, ni kommer att dö!)
Vi red även mycket av en övning som jag har med i varje pass sedan jag kom hit ner till Halmstad. Denna tänkte jag dela med mej av till er hästfolk som är intresserade. Tips-övning 1:Den går ut på att rida på hela banan (fyrkantsspåret) och lägga 10 m volter vid varje bokstav. Förberedandet av volterna sker i svag öppna tanke eller skuldran in (shoulder fore). Lägg volt för höfter och ytter skänkel, på väg mot voltens slut och väggen (sargen) öka "sidvärts-tänket" flytta undan och fånga upp (sargen blir som en hjälp till naturlig halvhalt) och rid in i avbrott / fattning / igångsättning. Rid "svag öppna" till nästa bokstav och lägg 10 m volt, vid voltens slut går du tillbaka till den gångart som du hade innan. Rid svag öppna till nästa bokstav lägg volt och vid voltens slut rid in i ny gångart. Upprepa vid varje bokstav. En superbra övning som förebygger att hästen "rinner" iväg, ökar också din effektivitet som ryttare. Mycket att tänka på men ger bra resultat vid rätt genomförande :-)


Panther helt slut efter ett svettigt träningspass!

Passade även på denna lugna söndagen att Pyssla om Prinsen lite extra, han fick enkel pedikyr, massage med liniment, kli-massage, lite bad och rykt. Mysigt! Vanlig raps olja är en jättebra och billig hjälp till torra hovar! :-)


Inga konstigheter, bara vanlig raps!


P:sons lilla pyssel-kit!

Nu ska jag bege mej ut på en cykeltur, tack mamma för idén! Ska bli skönt! Vi hörs lite senare, Ha de gött så länge!
Puss och kram till er som orkat läsa :-)



 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?